českyEnglishDeutschPolski
Arteport na Facebook
Pinterest Arteport / Petr Bíma
LinkedIn Petr Bíma / Arteport
Picasa Arteport
Twitter Arteport
YouTube channel Arteport
GooglePlus Arteport
    Grafické studio / DTP Webové stránky Virtuální prohlídky Fotografie Tisk Billboardy a Outdoor reklama Signmaking, navigace, razítka Jednotný vizuální styl Kampaně, strategie, veletrhy Sociální sítě, média, PR

 

 

Vrtulník letecké záchranné služby ve virtuální prohlídce

arteport_helicopter

Letecká záchranná služba (LZS) je nedílnou součástí Zdravotnické záchranné služby Libereckého kraje (ZZS LK) od roku 1992. V té době byl provoz zajišťován vrtulníkem Mi-2, nejdříve firmou Bel-Air a od roku 1993 až do současnosti firmou DSA a.s.. Zdravotnickou část posádky a vybavení dodala  záchranná služba, v té době Územní středisko záchranné služby Liberec. V roce 1995 došlo k výměně vrtulníku za výkonný, francouzský, dvoumotorový stroj Ecureuil AS 355 F2. S tímto vrtulníkem se otevřely nové možnosti záchrany pacientů z nepřístupného terénu. Došlo k proškolení záchranářů pro práci ve výškách a nad volnou hloubkou a vrtulník byl vybaven podvěsovým zařízením. Od roku 2005 až do současnosti je v provozu vrtulník EC 135 T2, moderní vrtulník způsobilý pro záchranné činnosti.

LZS Liberec je jedna z deseti základen LZS v České republice. Obsluhuje Liberecký kraj a úzce spolupracuje s LZS a Zdravotnickými operačními středisky (ZOS) Ústeckého, Středočeského a Královehradeckého kraje. Označení libereckého vrtulníku je Kryštof 18. Volací jméno Kryštof je inspirované sv. Kryštofem, patronem letců a číslo 18 je pořadové číslo vzniku LZS v tehdejším Československu. Sídlo LZS Liberec se nachází na libereckém letišti, od roku 1999 na moderní základně s hangárem pro vrtulník a zázemím pro posádku. Vrtulník je v Liberci provozován pouze v denním provozu – tzn. od svítání do soumraku.

EC 135 T2 je dvoumotorový vrtulník, s cestovní rychlostí asi 230 km/h (maximální 287 km/h). Zdravotnická zástavba vrtulníku je upravena pro 3 – 4 členy posádky a 1 pacienta. V tomto složení posádky a s daným zdravotnickým vybavením je vrtulník schopen letět přibližně 1,5 hodiny. Pro příklad je to cesta do Prahy a zpět s rezervou pro další zásah v Libereckém kraji. Vrtulník je také vybaven podvěsovým zařízením pro transport pacienta z nepřístupného terénu na laně pod vrtulníkem. Ve vrtulníku je několik radiostanic pro spojení s orgány řízení letového provozu, s jinými letadly a vrtulníky a také pro komunikaci se ZOS, pozemními složkami ZZS LK a dalšími složkami Integrovaného záchranného systému (IZS). Dále je vrtulník vybaven navigací a zařízením pro přenos informací ze ZOS do vrtulníku. Zdravotnické vybavení je obdobné jako ve vozech pozemních složek ZZS LK, avšak doplněné o některý speciální materiál a pomůcky např. pro záchranu osob z nedostupného nebo těžko dostupného terénu.

Posádka je složena z pilota, lékaře a leteckého záchranáře. Lékař i záchranář jsou, mimo jiné, proškoleni pro speciální zásahy, kdy vrtulník nemůže přistát a posádka opouští vrtulník za visu v malé výšce, případně slaněním z vrtulníku. Tým je ještě doplněn leteckým mechanikem, který má  na starost kontrolu vrtulníku před i po letu, doplňování paliva a další nezbytné servisní úkony.

Záchranná činnost LZS je složena z několika úkolů. Jsou to tzv. primární vzlety – zásahy v terénu samotného vrtulníku nebo společné zásahy s pozemními složkami ZZS LK a IZS u dopravních nehod, úrazů, srdečních příhod, popálenin a jiných neodkladných stavů. Dále jsou to transporty pacientů mezi nemocnicemi. Typickým příkladem jsou transporty na specializovaná pracoviště např. z liberecké kardiologie do Prahy ke kardiochirurgickému výkonu, transporty na popáleninové oddělení. V neposlední řadě jsou to tzv. speciální zásahy. To jsou vzlety k pacientům, kteří se ocitnou v potížích, v terénu pro běžné pozemní složky nedostupném a kde je nutný například transport v podvěsu pod vrtulníkem. Příkladem mohou být záchrany lezců ve skalním terénu nebo evakuace osob během povodní. LZS Liberec v těchto případech úzce spolupracuje s Horskou službou (HS) Jizerské hory a Krkonoše.

Zadání vzletu pro LZS Liberec přichází vždy od ZOS. ZOS na základě vyhodnocení informací od volajícího z místa události během telefonátu upozorní posádku LZS o připravovaném vzletu. Pilot s mechanikem startují motory vrtulníku, poté nastupuje lékař a záchranář s podrobnými informacemi a během dvou minut odlétají k zásahu. Při příletu k zásahu pilot s pomocí celé posádky vybere nejvhodnější místo k přistání.  Poté posádka vyhodnotí situaci na místě zásahu, ošetří pacienta a lékař rozhodne o způsobu transportu a směřování  do zdravotnického zařízení. V případě směrování pacienta do Krajské nemocnice v Liberci dosedá vrtulník na přistávací ploše na libereckém letišti a odsud je transportován sanitním vozem na specializovaná oddělení. Tato praxe se však v nejbližší době stane minulostí. S dobudováním heliportu v areálu Krajské nemocnice Liberec a  jeho zprovozněním během první poloviny roku 2014 se výrazně zkrátí doba transportu a odpadne překládání pacientů do sanitních vozů a jejich převoz přes často obtížně průjezdné centrum města.

V roce 2012 uskutečnila LZS Liberec cca 700 vzletů.

Pro čtenáře portálu freedlansko.eu připravil Miloš Odstrčil
ze Zdravotnické záchranné služby Libereckého kraje.
http://www.zzslk.cz/

………………………..

Odkaz na virtuální prohlídku vrtulníku:
http://360360.cz/virtual/vrtulnik_zachranne_sluzby/2014/vrtulnik.html

Prohlídku nafotil a sestavil Petr Bíma 24. listopadu 2013
www.360360.cz, www.arteport.cz

………………………

Další fotografie z realizce virtuální prohlídky:

Sorry:
- Please recheck your ID(s).
- If you are showing a private album, check that the "Retrieve Photos From" option is set to "User's Private Album" and that the Authorization Key is correct.

 

 

Adobe System
Kolor
ACDSee Pro
ABBYY
Zoner Photo Studio
Artisteer
Fotografie v Google Earth
Pixmac Fotobanka
Panoramio
Photoextract.com